زن همچون ریحانه یا شاخه گلی ظریف است.» بی‏ تردید اگر باغبان او را پاس ندارد، از دید و دست گلچین مصون نمی ‏ماند. قرآن کریم، زنان ایده آل را که در بهشت جای دارند، به مروارید محجوب و پوشیده در صدف تشبیه می‏کند: «کأَمْثالِ اللُّۆْلُۆِ الْمَکنُونِ.»( سوره واقعه: 23)

افزون بر این، گاه آن‏ها را به جواهرات اصیلی چون یاقوت و مرجان که جواهر فروشان در پوششی ویژه قرار می‏دهند تا همچون جواهرات بَدَلی به آسانی در دسترس این و آن قرار نگیرند و ارزش و قدرشان کاستی نپذیرد، تشبیه می‏کند.( گستره عفاف به گستردگی زندگی، حمیده عامری، کتاب زنان، شورای فرهنگی اجتماعی زنان، ش 12، ص 117)

پوشش و حجابی که اسلام مطرح می کند به سبب حفظ ارزش و کرامت زن است، برای حفظ و تحکیم روابط زن و مرد است ، برای مصون ماندن زنان و مردان و دختران و پسران از گناه است ، برای برقراری روابط درست بین زن و مرد است ، برای جلوگیری از بازیچه شدن زنان و دختران است، برای جلوگیری از فساد مردان است، برای حفظ ارزش های انسانی و اسلامی است ، برای حفظ نظام طبیعی حاکم بر جهان است و از همه مهمتر سعادت و کمال دنیوی و اخروی زنان و مردان است. 

     فرآوری: محمدی(بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان)



تاريخ : سه شنبه 15 / 6 / 1394 | 21:41 | نویسنده : ahmad |

اینم ی موزیک ویدئو در باره ی خدا

مطمئنم خوشتون میاد دانلود کنید

نظر و انتقاد یادتون نره.

Image result for ‫خدا‬‎

 Image result for ‫دانلود‬‎

 



تاريخ : سه شنبه 8 / 6 / 1394 | 19:28 | نویسنده : الهه |

 

واسه ابجی کوچولومه دوست دارید دانلود کنید.

دانلود با لینک مستقیم Image result for ‫دانلود فایل‬‎



تاريخ : سه شنبه 8 / 6 / 1394 | 1:13 | نویسنده : الهه |

حجم:2,405 KB

چند تا عکس با موضوع حجابه دوست داری دانلود کن.

  دانلود با لینک مستقیم       Image result for ‫دانلود فایل‬‎



تاريخ : سه شنبه 8 / 6 / 1394 | 1:4 | نویسنده : الهه |

Image result for ‫دانلود فایل‬‎

 

دانلود فایل با لینک مستقیم

حجم: 3,025 KB

این پاور خودمه رتبه دو رو هم تو شهر اورده بود حتما دانلود کنید.



تاريخ : سه شنبه 8 / 6 / 1394 | 1:1 | نویسنده : الهه |

فلسفه حجاب چیست؟ چرا اسلام فقط زنان را محدود می کند؟
پرسش
فلسفه حجاب چیست؟ در اسلام می گویند که زن و مرد یکسان آفریده شده اند پس چرا اسلام فقط زنان را محدود می کند؟ اگر بین زن و مرد تفاوتی نباشد پس مردها هم باید حجاب داشته باشند.
پاسخ اجمالی

زن و مرد از جهاتی مانند؛ خلقت از یک ذات و گوهر و بهره مندی از حقوق اجتماعی همانند تحصیل علم، آزادی قلم و بیان و...، مساوی هستند.

ولی از لحاظ فیزیکی و روحی تفاوتهای فراوانی با هم دارند، که همین اختلافات باعث می شود تا احکامی همچون حفظ و رعایت حجاب در جامعه، قانونی مخصوص به خود را داشته باشند. زن مظهر جمال و مرد مظهر شیفتگی است، قهرا به زن باید بگویند خود را در معرض نمایش قرار نده نه به‏ مرد.

البته این گونه هم نیست که پوشش مخصوص خانم باشد و بر مردان اصلا حجابی لازم نباشد.

پاسخ تفصیلی

برای روشن شدن پاسخ توجه به چند نکته ضروی است:

1. زنان و مردان از جهاتی مانند؛ خلقت از یک ذات و گوهر[1]، و بهره مندی از حقوق اجتماعی همچون؛ ازدواج، تعلیم و تربیـت، احقاق حقوق، آزادی اندیشه، بیان و قلم و ... مساوی هستند.

2. زن و مرد در عین این که از جهات متعدد مساویند از جهات متعدد دیگر با هم اختلاف دارند.

علامه طباطبایی در این مورد چنین می فرمایند :«زن در عین دارا بودن مشترکات، از جهاتی با مرد اختلاف دارد، چون ویژگی های ساختمانی متوسط زنان نظیر: مغز ، قلب ، شریانها ، اعصاب ، قامت و وزن ، طبق آن چه که در کالبد شناسی توضیح داده شده است از متوسط مردان در همان ویژگی ها مؤخرتر است و این مسئله موجب شده است که جسم زن لطیفتر و نرم تر از مرد باشد و در مقابل، جسم مرد درشت تر و سخت تر باشد. و احساساتی لطیف نظیر: دوستی ، رقت قلب ، زیباگرایی و آرایش جویی در زن بیشتر و اندیشه گرایی در مرد فزون تر شود . بنابر این؛ زندگی زن « احساس گرا » و زندگی مرد « اندیشه گرا » است».[2]

3. اصل پوشش مخصوص خانمها نیست و بر مردان نیز تا حدودی لازم است[3].

4. به نظر ما فلسفه پوشش برای بانوان به چند چیز برمی گردد. بعضی از آنها جنبه روانی دارد و بعضی جنبه خانوادگی و بعضی دیگر جنبه اجتماعی.

الف). از جنبه روانی حجاب به بهداشت روانی اجتماع کمک می‏کند.

ب). از جنبه خانوادگی‏ حجاب سبب تحکیم روابط افراد خانواده و برقراری صمیمیت کامل بین زوجین می‏گردد.

ج). از جنبه اجتماعی حجاب موجب حفظ و استیفای نیروی کار و فعالیت اجتماع می‏گردد.

به عبارت دیگر اسلام می‏خواهد انواع التذاذهای جنسی، چه بصری و لمسی و ...، به محیط خانوادگی و در کادر ازدواج قانونی اختصاص یابد، و اجتماع منحصرا برای کار و فعالیت ‏باشد. بر خلاف سیستم غربی عصر حاضر که کار و فعالیت را با لذت جوییهای جنسی به هم می‏آمیزد اسلام می‏خواهد این دو محیط را کاملا از یکدیگر تفکیک کند.[4]

5. دلیل لزوم پوشش بیشتر و کامل برای زنان علاوه بر نکات گفته شده ویژگی های خاصی است که در خانم ها وجود دارد؛ زیرا زن مظهر جمال و مرد مظهر شیفتگی است. قهرا به زن باید بگویند خود را در معرض نمایش قرار نده نه به‏ مرد. لذا با این که دستور پوشیدن برای مردان (مثل زنان) مقرر نشده است عملا مردان پوشیده‏تر از زنان از منزل بیرون می‏روند، زیرا تمایل مرد به نگاه کردن و چشم چرانی است نه به‏ خودنمایی، و بر عکس تمایل زن بیشتر به خودنمایی است نه به چشم چرانی.

تمایل‏ مرد به چشم چرانی، بیشتر زن را تحریک به خودنمایی می‏کند و به همین جهت ‏«تبرج‏» (بزک نمودن) از مختصات زنان است.»[5]

نکته ی پایانی این که پوشش بیشتر زن، سبب می‏گردد تا ارزش زن در برابر مرد بالا رود. حریم نگهداشتن زن میان خود و مرد یکی از وسائل مرموزی بوده است که زن برای حفظ مقام و موقع خود در برابر مرد از آن استفاده کرده است. اسلام زن را تشویق کرده است که از این وسیله استفاده کند. اگر اسلام تاکید کرده است که زن متین‏تر و با وقارتر و عفیف تر حرکت کند و خود را در معرض نمایش برای مردان نگذارد برای آن است که بر احترام زن افزوده ‏شود و همچون کالای بی ارزشی تلقی نگردد که به راحتی در اختیار همگان است.[6]

بعبارت دیگر؛ پوشیده بودن زن ، در همان حدودی که اسلام تعیین کرده، موجب کرامت واحترام بیشتر اوست؛ زیرا او را از تعرض افراد جلف و فاقد اخلاق مصون می دارد، پس حجاب محدودیت نیست بلکه مصونیت است هم مصونیت زن را در پی دارد و هم مصونیت جامعه را در آلوده شدن به گناه.

برای مطالعه بیشتر ، نک:

1. آیت الله احمد محسنی گرگانی ، "در ناب در صدف حجاب " انتشارات علوم اسلامی .

2. محمدی اشتهاردی ؛محمد؛حجاب بیانگرشخصیت ،چاپ اول نشر معاونت مبارزه با مفاسداجتماعی ناجا.

3. رزاقی،احمد،عوامل فساد وبد حجابی وشیوه های مقابله با آن ،چاپ چهارم ،نشر سازمان تبلیغات اسلامی ،1371ش.

4. شجاعی ،محمد درّوصدف،چاپ سوم ،نشرــ 1378ش.

5. مطهر ی،مرتضی ،مسئله حجاب ،نشر صدرا .

6. قرائتی ،محسن ،پوشش زن دراسلام ،چاپ نهم ،نشر ناصر ،1370ش.

7. جوادی آملی ،زن درآئینه جلال وجمال ،چاپ دوم ،نشر فرهنگی رجاء 1371ش.

8. فتاحی زاده ،فتحیه ،حجاب از دیدگاه قرآن وسنت ،چاپ دوم ،نشر دفتر تبلیغات اسلامی ،1376ش.



[1] نساء، 1 "یا ایها الناس اتقوا ربکم الذی خلقکم من نفس واحدة و خلق منها زوجها و بث منهما رجالا کثیرا و نساء و اتقوا الله الذی تسالون به و الارحام ان الله کان علیکم رقیبا".

[2] ترجمه المیزان، ج‏2، ص 416.

[3] مثلا پوشش عورت واجب است و پوشش بقیه بدن در صورتی که در معرض نگاه نامحرم و سبب فتنه وفساد شود نیز واجب است مگر آن مقداری که به صورت متعارف (مثل سر و صورت) آشکار است. مسائل جدید، ج3، ص227 و 228.

[4] مطهری، مرتضی، مجموعه آثار، ج 19، ص 432.

[5] مطهری، مرتضی، مجموعه آثار ج 19، مسأله حجاب، ستر عورت.

[6] نک: همان، با اندکی تغییر.



تاريخ : پنج شنبه 5 / 6 / 1394 | 22:46 | نویسنده : الهه |

پیشوایان و رهبران اسلام که همواره

روشنی بخش و هشدار دهنده

بودند، و مسلمین را به راه سعادت

راهنمایی کرده و از خطرات سقوط

هشدار می دادند، در مورد پوشش و

حجاب زنان نیز بخاطر اهمیت آن

بطور موکد دستوراتی فرموده اند، که

نمونه هائی از آن قبلا تحت

عنوان"مرز باریک بی حجابی و

مفاسد" بیان گردید، بهتر این است

که در اینجا بانوان به سراغ بزرگترین

بانوی جهان بشریت یعنی حضرت

زهرا(سلام الله علیها) روند و از او

درباره پوشش سوال کنند، ما در

اینجا شما را به ذکر یکی از سخنان

آن بانوی عالیقدر اسلامی جلب می

کنیم تا موضوع پوشش و سعادت زن

را از نقطه نظر مکتب زهرای

اطهر(علیها السلام) بدانیم:

علی (ع) می فرماید:"روزی با

گروهی از اصحاب خدمت رسول

خدا(ص) بودیم،آن حضرت به

اصحابش فرمود:" صلاح و مصلحت

زن در چیست؟"

هیچکس نتوانست جواب صحیحی

بدهد،وقتی که اصحاب متفرق شدند

من به خانه رفتم و موضوع سوال

رسول اکرم(ص) را به فاطمه(س)

گفتم،فرمود:من جوابش را می

دانم:" صلاح زن در آنست که مردان

بیگانه را نبیند و مردان بیگانه هم او

را نبینند".

هنگامی که خدمت رسول خدا(ص)

رسیدم عرض کردم فاطمه(س) در

پاسخ سوال شما چنین

فرمود،پیامبر(ص) سخن" پخته و

حساب شده و منطقی" زهرا(س) را

پسندید و فرمود:"فاطمه(س) پاره تن

من است".

کشف الغمه/ج2،ص92- در بعضی از

روایات آمده امام حسن(ع) سوال

رسول اکرم(ص) را از مادرش

زهرا(س) پرسید و جواب فوق را

شنید(وسائل/ج2،ص9)


توضیح اینکه: پیامبر(ص) این مساله

مهم اجتماعی را در معرض افکار

عمومی اصحاب قرار داد، تا آنها

اظهار عقیده کنند، ولی جواب

هیچیک از آنها مورد پسند پیامبر(ص)

واقع نشد، ولی حضرت زهرا(س) که

از دامن وحی بزرگ شده و هم خود

زن بود و حتما در این مورد صلاح زنان

را به خوبی درک کرده بود، سعادت

واقعی بانوان را در پوشش دانست،و

رسول اکرم(ص) سخن حساب شده

و پر مغز زهرا(س) را پسندید و او را

پاره تن خود معرفی کرد، یعنی این

سخن نیز از وجود من و مکتبم ریشه

می گیرد.

براستی اگر انسان احساسات خام

و تعصبها را کنار بگذارد و منصفانه

قضاوت کند حتما باور خواهد کرد که

دستورالعمل حضرت زهرا(س) در

سخن فوق صلاح واقعی زنان است.

زیرا :اگر زنان ،خود را از پوشش

اسلامی در آورند و همه جا وسیله

چشم چرانی مردان گردند،وقتی که

مردها انواع تمتعات و لذات را از آنها

بردند دیرتر زیر بار ازدواج می روند در

این صورت علاوه بر اینکه به اجتماع

ضرر و صدمه می رسد به خود

جامعه بانوان نیز ضرر می رسد و روز

به روز به تعداد دختران و زنان بی

شوهر افزوده خواهد شد.

از سوی دیگر زنان شوهردار می

بینند شوهرانشان به سایر زنها نظر

دارند و با آنها ارتباط برقرار نموده اند

حس غیرت آنان تحریک می شود و

کم کم حس بد بینی در آنها ایجاد

شده و کانون خانواده از هم پاشیده

خواهد شد، در اینجا نیز صدمه و

ضربه بطور غیر مستقیم به بانوان

می رسد.

از این رو در دنیای غرب و غرب زدگان

زن و شوهر همچون دو پلیس مراقب

همند و به همدیگر اطمینان

ندارند،مرد آزادانه در بیرون به زنان

بیگانه می نگرد احساس می کند

زنانی از همسر رسمی خودش

زیباتر و جذابتر است و همین

احساس او را نسبت به همسرش

بد خلق کرده و ایجاد بهانه ها و

ایرادها و در نتیجه بهم خوردن صفای

کانون خانواده می کند.

مردان که باید عضو فعال جامعه

باشند و با فکر آزاد دنبال کار و کسب

بروند،هنگام رفت و آمد و در محل کار

در برخورد با این زنان نیمه عریان و

بی پوشش، شخصیت خود را از

دست داده و در نتیجه نمی توانند

یک انسان به تمام معنی سرپرست

برای خانوتده باشند.

اقتباس از بانوی نمونه اسلام/ص174

نتیجه می گیریم که بهترین و

زیباترین و باصفاترین زندگی برای

زنان در پرتو سخن پر مغز حضرت

زهرا(س) خلاصه می شود که

"صلاح زن آنست که نه او مرد بیگانه

را ببیند و نه بیگانه او را ببیند".

حضرت زهرا(س) همانگونه که

فرمودند،خود طبق فرموده شان رفتار

کردند هرگز نامحرمی او را ندید تا

آنجا رعایت حجاب می کرد که روزی

یکی از مسلمین به نام"ابن ام

مکتوم" که نابینا بود،به خانه

فاطمه(سلام الله علیها) آمد فاطمه

سلام الله علیها از آن اطاق به اطاق

دیگر رفت.

حضرت رسول (صلی الله علیه و آله

و سلم) فرمودند:"ابن مکتوم نابینا

است ".

حضرت زهرا(س) فرمودند:"او نابینا

است من که نابینا نیستم...".

از وصیتهای حضرت فاطمه زهرا(س)

به آقا امیرالمومنین (ع) این بود که

برای من تابوتی تهیه کن که هنگام

حمل جنازه ام، بدنم پیدا نباشد.

             بحارالانوار/ج43،ص192.

عصمتیان را به مقام جلال

             جلوه حرام است مگر با حلال

دیده به روی نباید گشاد

           پای بهر کوی نباید نهاد

این همه آفت که بتن میرسد

  از نظر توبه شکن می رسد

روی فروپوش چو در در صدف

         تا نشوی تیر بلا را هدف

ای زن بتو از فاطمه اینگونه خطاب است

ارزنده ترین زینت زن حفظ حجاب است

فرمان خدا قول نبی نص کتاب است

از بهر زنان افضل طاعات حجاب است

 



تاريخ : جمعه 4 / 6 / 1394 | 15:14 | نویسنده : الهه |

سلام دوستان.

بنده مطلب زیبایی با موضوع((حجاب از نظر حضرت فاطمه زهرا(س))) در وبسایتم قرار داده ام .

از عزیزان خواهشمندم برای دیدن مطلب به ادامه مطلب بروید.

انتقاد و نظر خود را هم بنویسید.



ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 4 / 6 / 1394 | 14:53 | نویسنده : الهه |
تاريخ : شنبه 3 / 6 / 1394 | 12:5 | نویسنده : الهه |

چه لذتى دارد وقتى سياهى چادرم، دل مردهايى كه چشمشان به دنبال خوش ‏رنگ‏ ترين زن‏هاست را مى‏زند.

چه لذتى دارد وقتى مردهايى كه به خيابان مى‏آيند تا لذت ببرند، ذره‏ اى به تو محل نمى‏گذارند.

چه لذتى دارد وقتى در خيابان و دانشگاه و... راه مى‏رويد و صد قافله دل كثيف!! همره شما نيست.

چه لذتى دارد وقتى جولانگاه نظرهاى ناپاك و افكار پليد مردان شهرتان نيستيد

چه لذتى دارد وقتى كرم قلاب ماهى‏گيرى شيطان براى به دام انداختن مردان شهر نيستيد.

چه لذتى دارد وقتى مى‏بينى كه مى‏توانى اطاعت خدايت را بكنى؛ نه هوايت را

چه لذتى دارد وقتى در خيابان راه مى‏رويد؛ در حالى كه يك عروسك متحرك نيستيد؛ يك انسان رهگذريد.

چه لذتى دارد اين حجاب!

خدايا! لذتم مدام باد.



تاريخ : شنبه 3 / 6 / 1394 | 1:27 | نویسنده : الهه |
دخترک رو به من کرد و گفت:واقعا آقا؟ گفتم:ببخشید چی واقعا؟ گفت:واقعا شما بچه بسیجی ها از دخترای چادر به سر بیشتر از ما خوشتون میاد؟ گفتم:بله گفت:اگه آره، پس چرا پسرایی که از ما ها خوششون میاد از کنار ما که میگذرند محو ما میشن!! ولی همین خود تو و امثال تو از چند متری یه دختر چادری که رد میشیدفقط سر پایین میندازید و رد میشید گفتم: آره راست میگی، سر پایین انداختن کمه! گفت:کمه؟ببخشید متوجه نمیشم؟ گفتم : آره تو راست میگی برای تعظیم مقابل حجاب حضرت زهرا باید زانو زد... حقا که سر پایین انداختن کمه!

تاريخ : شنبه 3 / 6 / 1394 | 1:22 | نویسنده : الهه |
راههای تربیت اسلامی کودکان طبق مطالعه ای كه تأثیرات دین را بر رشد و ارتقای كودكان بررسی كرده است، مشخص شده كودكانی كه والدین مذهبی دارند بهتر از دیگر كودكان رفتار می‌كنند و خود را با شرایط تطبیق می‌دهند. در مطالعه ای که بر روی بیش از 16 هزار كودك كه بیشتر آنها در سال‌های اولیه ی تحصیل بودند خواستند ارزشیابی كنند كه كودك چه‌قدر بر خود كنترل دارد، چند وقت یك‌بار رفتار ضعیف یا نامناسب از خود نشان می‌دهد و آیا به‌خوبی به همسالانش احترام می‌گذارد و با آنها تعامل دارد یا نه؟ محققان نمرات به‌دست آمده را با اظهارات والدین مبنی بر این‌كه چند وقت یك‌بار به مكان‌های مذهبی می‌روند، آیا در مورد دین با كودكشان صحبت می‌كنند یا خیر و آیا بر سر مسائل دینی در خانه مشاجره می‌كنند یا نه، مقایسه كردند. نتیجه این بود: كودكانی كه والدینشان به‌طور مرتب در مراكز دینی شركت داشتند (به‌خصوص وقتی هر دوی آنها بسیار مرتب به این مراكز می‌رفتند) و با كودكشان در مورد دین صحبت می‌كردند، نسبت به كودكانی كه والدینشان مذهبی نبودند، هم از طرف والدین و هم از طرف مربیان نمره ی بهتری در مورد كنترل بر خود، مهارت‌های اجتماعی و تمایل به یادگیری كسب كردند. همچنین این پژوهش نشان داد هنگامی كه والدین غالباًً بر سر مسائل مذهبی بحث و مشاجره می‌كردند، كودكان بیشتر مشكل داشتند. محققان در توجیه این یافته‌ها می‌گویند: آموزش‌های مذهبی و تربیت اسلامی کودکان به سه دلیل می‌تواند برای كودكان خوب باشد؛ اول این‌كه گروه‌های مذهبی از والدین حمایت اجتماعی می‌كنند و این برای رشد مهارت‌های آنان مفید است. كودكانی كه بـه این گروه‌های مذهبی آورده می‌شوند وقتــی همـان حرف‌های والدین شــان را می‌شنوند كه بزرگســـالان دیگر هـم آنها را تأیید می‌كنند، حرف‌های والدین شـان را در خانـه عمـیق‌تر درك می‌كنند. دوم این‌كه در تربیت اسلامی کودکان انواع ارزش‌ها و هنجارهایی كه در گروه‌های مذهبی مبادله می‌شود، اغلب به فداكاری و طرفــداری از خانـواده گرایش دارند. این ارزش‌ها در شكل‌گیری ارتباط والدین با كودكان و در نتیجه رشد كودكان در واكنش به این ارتباط بسیار بسیار مهم هستند . در آخر سازمان‌های مذهبی مهارت‌های والدین را با معانی مقدس عجین می‌كنند. تربیت اسلامی کودکان چگونه باید انجام پذیرد؟ والدین در راستای پرورش مذهبی کودکان باید از برخی رفتارها که به ظاهر برای پرورش مذهبی، ولی در واقع مانع چنین هدفی هستند، پرهیز کنند که موارد ذیل نمونه ای از راههای تربیت اسلامی کودکان می باشد می باشد: 1- پرهیز از به کارگیری مفاهیم منفی: به منظور پرورش کودک و تربیت اسلامی کودکان باید به حلاوت ها و زیبایی های دین تأکید کرد. کودکان باید با محبت و عشقی که خداوند به همه انسان ها مخصوصاً کودکان دارد، آشنا شوند. چون تصویر اولیه ای که والدین از بالاترین موضوع مذهبی، یعنی خداوند ایجاد می کنند، در گرایش کودک به مذهب اثر شگرفی دارد. بسیاری از والدین در برابر شیطنت های کودکان، مشکلات رفتاری و حتی رفتارهای طبیعی آن ها که خارج از حوصله خودشان است، به استفاده ابزاری از مفاهیم مذهبی روی آورده و خداوند را متهم می کنند که کودکان شلوغ را عذاب می کند و تصویر یک موجود شکنجه گر را از خداوند در ذهن کودک ترسیم می کنند؛ در حالی که عذاب خداوند برای مکلف گناه کار است نه کودکان. 2- تربیت اسلامی کودکان با پرهیز از اجبار در رفتارهای مذهبی: بررسی ها نشان می دهد که بیش تر مخالفان مذهب، از دو گروه می باشند، گروه اول: کسانی که در دوران کودکی و نوجوانی از آگاهی و تربیت مذهبی مناسب برخوردار نبوده اند. گروه دوم: کسانی هستند که تربیت مذهبی آن ها در کودکی با خشونت و سخت گیری همراه بوده است و در حالی که مساله ای را نمی فهمیده اند، آن ها را وادار به عمل کردن به آن می کردند. لذا والدین متدین نباید فرزندان خود را در انجام عبادات و رفتارهای دینی تحت فشار قرار دهند. آن ها باید کلیات دین را بگویند و رفتارها را به او آموزش دهند و در امور جزئی نیز به طور نامحسوس، رفتار و اعمال فرزندان خود را کنترل کنند. 3- پرهیز از انتقاد و سخت گیری: برای دست یابی به تربیت اسلامی کودکان، نباید کودکان و نوجوانان را در معرض انتقاد و ایرادهای فراوان قرار داد و آن ها را به صورت منفی با مذهب و ارزش ها آشنا کرد. شخصیت مذهبی کودک زمانی شکل می گیرد که متناسب با خواسته ها و روحیات و کشش های درونی او رفتار شود و آن در صورتی است که انگیزه های مذهبی به همراه امید و احساس های مثبت به او منتقل شود، نه سخت گیری و انتقاد؛ چرا که انتقاد زیاد از آن ها در هر زمینه ای که باشد، آنان را به سرکشی وامی دارد و تذکر فراوان، موجب پیدایش لجاجت و مقاومت می شود. حضرت علی (علیه السلام): الا فراط فی الملامة یشب نیران اللّجاج؛ زیاده روی در ملامت، آتش لجاجت را شعله ور می کند. انتقاد و سخت گیری بی مورد نه تنها تربیت اسلامی کودکان را مورد خدشه قرار می دهد، بلکه موجب مشکلات روحی و روانی نیز می گردد. 4- پرهیز از استدلال های فراتر از توانایی های ذهنی کودک و نوجوان: شیوه تبلیغ انبیا این بود که با هر فردی به اندازه درک و فهم خود او سخن می گفتند، توجه به این مساله لازم است که کودکان هنوز به دوره تفکر مذهبی شخصی نرسیده اند و ذهن آن ها قدرت کافی برای درک مسائل و ادله پیچیده را ندارد و از هر استدلالی برای اثبات خداوند و یا هر جنبه ای از دین که فراتر از توانایی های ذهنی آن ها باشد، برداشت های ساده، مطلق و غیرواقعی خواهند داشت و اغلب از معنای ظاهری جملات فراتر نخواهد رفت. وقتی هم که در درک مساله شکست بخورند این شکست را متوجه استدلال و بطلان اصل مساله می دانند. 5- جلوگیری از ادامه و تثبیت تفکر خام مذهبی برای تربیت اسلامی کودکان: کودکان در سنین خردسالی از طریق تخیل، نمادسازی و الگوسازی به تفکر می پردازند. آن ها برای بیان احساس ترس و اضطراب خود، آن را به شکل غول و هیولا به تصویر می کشند و موجودات خوب و دوست داشتنی را به صورت فرشته و امثال آن ترسیم می کنند، به منظور نزدیک تر کردن درک و تفکر کودکان به حقایق چنین مفاهیمی، باید آن ها را به تجارب محدود کودکانه خودشان ارجاع داد؛ به عنوان مثال وقتی کودک از والدین خود درباره مکان، اندازه و شکل خداوند سوال می کند باید در پاسخ او با بیان های سلبی گفته شود: خدا مثل ما نیست که دست و پا داشته باشد، در خانه ای زندگی کند یا قابل دیدن و لمس کردن باشد. چنین پاسخی هم به زدوده شدن مفاهیم خام موجود در ذهن کودک کمک می کند و هم سوال و کنجکاوی و میل درونی کودک به کشف حقایق دینی باقی مانده و ادامه آن به کشف درونی دین منجر خواهد شد. منابع: کتاب تقویت نظام خانواده و آسیب شناسی آن(جلد اول) پارسینه تبیان

تاريخ : چهار شنبه 2 / 6 / 1394 | 22:18 | نویسنده : ahmad |
.: Weblog Themes By Bia2skin :.